Wednesday, May 26, 2010

Nikmat Yang Dikufuri


Salam jihad. Kali ini penulis ingin berkongsi tentang satu isu yang kebelakangan ini asyik disebut umpama buih-buih yang timbul dikala air dipanaskan. Isu membuang anak. Sahabat-sahabat anugerah yang Allah kurniakan kepada umat manusia yakni anugerah anak sememangnya anugerah yang tidak ternilai kepada pasangan yang berkahwin. Firman Allah:

يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ

Allah mewasiatkan kepada kalian tentang anak-anak kalian” [QS. an-Nisa' : 11]


Firman Allah lagi:

المَالُ وَالْبَنُوْنَ زِيْنَةُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا

“ Harta benda dan anak-anak ialah perhiasan dunia”(QS. al-Kahfi:46)


Sesungguhnya anugerah Allah ini tidak ramai yang dapat merasanya kerana ada pasangan kahwin puluh-puluhan kahwin tetapi tidak dianugerahkan anak dan yang banyak yang dah kahwin tetapi tidak dianugerahkan anak seumur hidup. Itulah anugerah Allah yang Allah kurniakan untuk manusia terpilih untuk menikmatinya. Cepat dan lambat adalah dengan kehendak Allah. Mana mungkin pasangan yang dikurniakan anak yang dapat cepat adalah kurniaan Allah untuk hamba dikasihinyaNya. Manakala jika lambat mana mungkin Allah ingin menguji hamaNYa atau Allah ingin memberi sesuatu yang lebih baik pada masa akan datang..


Tetapi pada masa kini, nikmat itu telah disalahguna oleh makhluk yang bernama manusia. Mereka telah mempersia-siakan anugerah Allah ini. Bahkan mereka telah berlaku kejam terhadap anugerah Allah ini. Itukah namanya manusia. Malah tidak layak gelaran manusia tidak sesuai diberikan kepada makhluk sebegini mereka melakukan seks bebas, zina dan sebagainya sehingga melahirkan zuriat yang tidak bersalah ini. dan dengan senang-lenang, tidak bertanggungjawab dan tidak mempunyai rasa kemanusiaan, terus membuang anugerah Allah. Itulah manusia yang kufur nikmat.


Dan akhirnya banyak perkara yang dapat kita dengar akhirnya anak di buang di dalam tong sampah, anak ditanam hidup-hidup bersama uri, anak-anak dibuang di dalam longkang, dibuang di dalam semak-samun dan paling teruk dibakar dengan api. Dan akhirnya membawa kepada pengakhiran hidup kepada makhluk Allah yang tidak berdosa ini.


Inilah manusia yang tidak pernah bersyukur dengan kurniaan Allah. Sememangnya undang-undang sedia ada harus diperketatkan lagi bagi membendung gejala buang anak anak ini dari terus berleluasa. Jangan sekadar banyak melaporkan berita-berita tanpa ada langkah pencegahan yang semaksima mungkin yang perlu diambil.waAllahu ‘alam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright © mukatifun an-nahad
Convert By NewBloggerTemplates Wordpress by WpThemesCreator