Sunday, May 16, 2010

Akhirnya...


Salam jihad. penulis kagum dengan rakyat negara Sweden dengan feedback di sebalik kejadian penghinaan terhadap Nabi Muhammad s.a.w yang dilakukan oleh penulis "karikatur" Lars Vilks. penulis juga tabik kepada pelajar dari Unversiti Uppsala yang bertindak memukul penulis " berani" itu setelah ditunjukkan video imej seks dan keagamaan. dan laungan takbir bergema di dalam dewan tersebut pada kejadian yang sama. kekuasaan Allah mengatasi segala-galanya. Dan yang terbaru kediamannya yang terletak di Nynashamnsvage di selatan Sweden menjadi sasaran cubaan untuk membakar rumahnya. Tetapi hanya separuh kecil kerosakan yang berlaku dan beberapa bahagian menjadi hitam legam. Ini natijah di atas tindakan berani penulis tersebut yang mengatakan bahawasanya ianya kebebasan bersuara dan akhirnya ianya membawa padah kepada penulis kuffar itu.

Dan satu pujian diungkapkan kepada mahasiswa universiti Uppsala. inilah dia dipanggil mahasiswa. perlu difahami takrifan mahasiswa dan siswa adalah berbeza. Jika kita takrif siswa skopnya hanyalah sekadar belajar dan apa yang dilakukan hanyalah memberi manfaat untuk dirinya sahaja. sedangkan takrifan mahasiswa adalah mempunyai skop yang lebih luas daripada itu. Mahasiswa bukan sekadar belajar dan melakukan sesuatu perkara yang memberi manfaat kepada dirinya malahan ia mampu menterjemahkan ilmu dan mampu melakukan perkara yang bukan memberi manfaat untuk dirinya malahan untuk masyarakat, mereka mendepani isu-isu semasa dan bertindak apabila berlaku ketidakadilan dan mampu melakukan satu anjakan paradigma yang berbeza dari kebiasaannya. mereka mampu untuk menyeimbangkan semua perkara, mampu memberi sentuhan yang berkualiti yang mampu memberikan impak yang sempurna.

Dan satu pujian ditujukan sekali lagi untuk penduduk dunia apabila isu-isu keagamaan dipermainkan atau diperlekehkan. ini menunjukkan mereka tidak mahu wujud pecahbelah yang akan membawa kesan buruk pada masa akan datang hasil kerja tidak bertanggungjawab pihak tertentu. mereka mahukan keamanan bukan kerosakan. Dan pastinya penulis dapat merasakan bahawasanya mereka ini mungkin terlalu marah apabila Islam kebelakangan ini selalu dipermainkan walaupun mereka bukan beragama Islam.WaAllahu 'alam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright © mukatifun an-nahad
Convert By NewBloggerTemplates Wordpress by WpThemesCreator